هر يك از ما با افزايش سن، بخشي از حافظه كوتاه مدت خود را از دست مي دهيم.
تغذيه مناسب بر روي حافظه موثر است. بررسي ها نشان داده، مصرف كربوهيدرات قدرت يادآوري مطالب را بهبود مي بخشد.
اخيراً در يك مطالعه اثر پروتئين و چربي را بر روي سطح ادراك و آگاهي افراد بررسي كردند.
22 زن و مرد مسن، در سنين 61 تا 79 سال، بعد از مصرف 4 نوشيدني زير، سه آزمايش بررسي هوش را انجام دادند. چهار نوشيدني شامل:
1- فاقد ماده مغذي
2- كربوهيدرات
3- چربي
4- پروتئين ؛ بود و هر روز بعد از مصرف اين چهار نوشيدني در چهار روز جداگانه بررسي شد.
آزمايش بررسي حافظه شامل يادآوري لغت و متن بود كه بلافاصله يا يك ساعت بعد از مصرف موادمغذي صورت مي گرفت.
سه نوشيدني كه داراي ماده مغذي بودند، حافظه كوتاه مدت و بلندمدت را افزايش داده بودند و يك ساعت بعد از مصرف اين افزايش، چشمگيرتر بود. ولي فقط پروتئين در يك آزمايش مجزا، زمينه فراموشي را كاهش داد.
نوشيدني كه فاقد ماده مغذي بود، اثري بر روي عملكرد حافظه و ذهن نداشت و نشان مي داد كه دريافت موادمغذي براي كارآيي ذهن لازم است.
بنابراين سعي كنيد به طور منظم و با حجم كم، وعده هاي غذايي را مصرف كنيد. مغز شما براي عملكرد بهتر به غذاي كافي و مغذي نياز دارد. براي جلوگيري از اختلال در حافظه بلندمدت، رژيم غذايي متعادل و مناسبي را داشته باشيد و هر روز مكمل مولتي ويتامين مصرف كنيد.
كولين، ماده اي است كه به طور طبيعي در غذاهاي چرب وجود دارد و حافظه را تقويت مي كند. پزشكي از دانشگاه كاروليناي شمالي بيان كرد، اگر در دوران بارداري مادر، به رژيم غذايي او كولين اضافه شود، قدرت حافظه جنين در حال رشد را براي مراحل بعدي زندگي افزايش مي دهد.
در دوران بارداري و شيردهي، ذخاير كولين بدن مادر تخليه مي شود، در نتيجه كولين كافي براي رشد طبيعي مغز در دسترس نخواهد بود. كولين براي حفظ سلامتي افراد، موردنياز است.
كولين يك تركيب فسفوليپيدي است كه در بدن، مواد محلول در چربي را حمل و چربي ها را امولسيه* مي كند. اين ماده مستقيماً روي پيام هاي عصبي موثر است و قدرت ساخت و آزادسازي استيل كولين را سرعت مي بخشد. استيل كولين يك ناقل عصبي است كه در كنترل عضلات و قدرت حافظه دخالت دارد. منابع غذايي كولين عبارت اند از: شير، جگر، تخم مرغ و بادام زميني. در بدن نيز از اسيد آمينه متيونين ساخته مي شود. كولين به صورت مكمل هاي خوراكي نيز وجود دارد و مقدار مورد نياز آن براي مردان 550 ميلي گرم در روز و براي زنان بالغ 425 ميلي گرم در روز است.